CHODNÍKY A STAVEBNÍ ÚPRAVY V OBCI HORNÍ ČERMNÁ, ETAPA I.

SO 101 – Chodníky a zpevněné plochy
Trasa chodníku začíná v místě napojení účelové komunikace vedoucí od areálu základní školy na silnici III/31117 a vede směrem do centra obce. V této části jsou nové chodníky navrženy oboustranně podél silnice. Chodníky vedou do prostoru před základní školu, kde je umístěno místo pro přecházení a podélná a kolmá parkovací stání. Chodníky dále pokračují směrem do centra, kde se napojují na úseky stávajících chodníků po
rekonstrukci (staničení přibližně km 0,115). Mezi chodníky po obou stranách bude provedeno sjednocení šířkového uspořádání silnice na 6,00 m (lokálně dojde k rozšíření asfaltové vozovky). V místě místa pro přecházení bude provedeno zúžení vozovky na 5,0 m z důvodu zajištění rozhledu na vysazenou chodníkovou plochu ze strany ZŠ.

Následně od staničení km 0,170 probíhá rekonstrukce stávajícího chodníku po levé straně. Jsou respektovány stávající komunikace a samostatné sjezdy. Ve staničení km 0,230 vlevo jsou umístěna dvě podélná parkovací stání s omezenou dobou stání. V km 0,254 je umístěno nové místo pro přecházení.

Od tohoto místa je chodník opět řešen oboustranně. V úseku mezi knihovnou (č. p. 94) a domem č. p. 124 bude provedeno plynulé zúžení stávající silnice na šířku 6,50 m mezi obrubníky a vyrovnání chodníků +12 cm nad vozovku v místě budou zřízeny nové opěrné zídky přibližně v půdoryse zdí stávajících. Dále budou po levé straně od osy zřízena 3 podélná parkovací místa s omezenou dobou stání. Etapa I končí přibližně ve staničení km 0,320 napojením na stávající stav v místě začátku silničního mostu přes potok Čermná.

V místě mezi koncem etapy I a místní komunikací bude podél domu č. p. 131 zřízen úsek chodníku, který cca v polovině své trasy končí a přechází v dlážděnou účelovou komunikaci zajišťující obsluhu pozemku 1298/1.

Základní příčný sklon chodníku je 2 % a tato maximální hodnota bude dodržena minimálně v šířce 90 cm. Minimální šířka chodníku je 1,50 m a s ohledem na prostorové možnosti, zástavbu a intenzitu provozu chodců (především mezi základní a mateřskou školou) bude provedeno jeho rozšíření.

SO 102 Úprava místní komunikace
V prostoru mezi mateřskou školou a knihovnou bude provedeno šířkové uspořádání místní komunikace a doplnění kolmých parkovacích stání. Délka úpravy je 60 m. Komunikace bude provedena v návrhové kategorii MO1 4,5/4,5/30 se základní šířkou vozovky 3,50 m (ve směrovém oblouku rozšířena na 3,75 m). Směrové i výškové uspořádání kopíruje stávající stav. Vozovka bude provedena s asfaltovým krytem a předpokládá se zachování stávajících nestmelených podkladních vrstev.

Vozovka bude lemována silničním obrubníkem ABO15/25 výšky +12 cm. V místě vstupů do vozovky bude umístěn snížený obrubník ABO 15/15 +2 cm a příslušné bezbariérové úpravy. Podél parkovacích stání bude umístěna dlažba ABO 8/25/50 +0 cm. Po levé straně komunikace bude zřízeno 6 standardních a jedno vyhrazené parkovací stání pro vozidla převážející tělesně postižené. Z důvodu úzké průběžné komunikace budou
stání odsazena 1,0 m od místní komunikace. Základní rozměr standardních stání je 2,80 × 5,00 m (krajní je rozšířeno na 3,00 m), rozměr vyhrazeného stání je 3,50 × 5,00 m. Standardní stání budou provedena z drenážní dlažby. Vyhrazené stání bude z betonové dlažby s úzkou spárou) a bude doplněné svislou značkou IP12 a příslušným vodorovným značením.

SO 301 – Odvodnění komunikace
Způsob odvodu dešťových vod zůstane stejný jako před rekonstrukcí – voda bude pomocí příčného a podélného sklonu komunikací a ploch vedena k uličním vpustím, které budou napojeny do stávající jednotné kanalizace (která již v současné době s ohledem na vybudování oddělené splaškové kanalizace slouží jako dešťová). Tato stávající kanalizace je zaústěna do potoku Čermná. Část dešťových vod bude odvedena do retenční nádrže, kde bude částečně vsáknuta a částečně podržena před vypuštěním do kanalizační stoky.

SO 401 Veřejné osvětlení
V rámci stavby je uvažováno s rekonstrukcí stávajícího veřejného osvětlení. Předpokládá se zřízení nových světelných stožárů s lampami, včetně výměny podzemního kabelového vedení. Celková délka úseku upracovaného veřejného osvětlení je 441 m. U křižovatky silnic místní komunikace a komunikace směrem Mariánská hora se nachází stávající stožár VO – viz situace. Z tohoto stožáru bude odpojen stávající rozvod směrem do
obce a bude zde připojen kabel nového rozvodu. V průběhu trasy bude provedeno připojení do stávajících rozvodů v nových stožárech, nebo naspojkováním stávajících kabelů na nové a připojením v nových stožárech – viz situace. Rozvod I. etapy bude dále pokračovat II. etapou směrem k obci Dolní Čermná.

Rozteč stožárů se pohybuje v rozmezí 38–43 m. Stožáry jsou navrženy výšky 8 m s výložníkem, popř. výšky 5 m bez výložíku. Návrh osvětlení je zpracován v souladu s platnými normami (ČSN 132015 a TKP 15). U navrženého místa pro přecházení (výhledově přechodu) bude provedena příprava pro umístění stožárů pro nasvětlení přechodu (nyní osvětlení nelze realizovat z důvodu stávající sloupové trafostanice a vzdušného vedení VN). Nové rozvody VO jsou navrženy kabelem CYKY-J 4×25 v celé délce v ohebné dvouvrstvé chráničce HDPE63.

SO 402 Přeložka NN zařízení VAK
Ve staničení cca km 0,315 vlevo dojde z důvodu výstavby parkovacího zálivu ke kolizi chodníku se stávajícím elektro zařízení ve správě VAK Jablonné nad Orlicí a. s. Konkrétně se jedná o posun dvou plastových elektro skříní za obrubník, tzn. cca o 1,3 m a dopojení souvisejících kabelových tras v délce 4 m.

Realizace:

Předpokládaný termín realizace 2026
Náklady na přípravu projektu (podklady, projektová dokumentace atd.)
Projekční firma PROfi JIhlava spol s.r.o.
Odhadované náklady realizace 11 012 376,65 Kč s DPH
Přepokládané zdroje financování SFDI 70 %, vlastní zdroje 30 %
Aktuální stav projektu Pižádáno o společné povolení
Realizační firma
Obdržená dotace
Skutečné náklady realizace
  Prosím čekejte...